Gratis big smile bij een winkelwagen

En toen was het ineens zondag 15 maart, 18.00 uur. Bij alle kroegen, restaurants en andere horeca-gelegenheden gaat de deur op de knip. En wat doe je dan als je een uitzendbureau hebt voor horecamedewerkers? Je slikt een keer, pakt jezelf bij de kladden en denkt na. ‘Waar kunnen mijn medewerkers nog meer aan de slag?’ De volgende ochtend pleeg je het eerste telefoontje naar een lokale supermarkt en je mag mensen leveren. Graag zelfs! Want het bestaande team supermarktmedewerkers werkt zich al tien slagen in de rondte.

Zo ging het bij Marc Jaspers, eigenaar van HIPP-Uitzendgroep in Heerlen. We zitten in Treebeek - op gepaste afstand - aan tafel bij Marc en Theo Quaedvlieg van Plus Quaedvlieg. Theo: ‘Mijn medewerkers zijn mijn belangrijkste waarde; zij maken het verschil in de organisatie. Toen de overheid die zondagavond besloot alle horeca per direct te sluiten, dat scholen dicht gingen en iedereen opriep thuis te werken, drong bij iedereen de ernst van de situatie door. Grote bezorgdheid dus om de gezondheid van iedereen. Ook bij onze medewerkers.’

Aan de max

‘Vanaf dat moment is er in onze winkel geen seconde rust meer geweest. Alle hens aan dek. De winkel moest continu bevoorraad worden, de online bestellingen gingen door het dak, orders moesten gepickt worden, boodschappen bezorgd en tal van veiligheidsaanpassingen doorgevoerd in de winkel. Corona had een enorme impact. Mijn medewerkers zaten eigenlijk al aan de max. En aangezien ik van mening ben dat je pas goed kunt presteren als je lekker in je vel zit, kon ik niet nóg meer van hen vragen. Gezondheid gaat bij mij voor alles.’

Liefst lokaal

En toen belde Marc maandagochtend met de vraag of ik mensen kon gebruiken. Een goede actie op het juiste moment. Eigen initiatief, van een lokale partij, daar houd ik van. Zo selecteer ik overigens ook de leveranciers van ons assortiment. Uiteraard kopen we een groot deel centraal in bij Plus, maar we hebben daarnaast een eigen assortiment. Daarvoor geldt: alles wat we uit de buurt kunnen halen, halen we uit de buurt. Míts de kwaliteit goed is. Dat staat voorop. We proeven en keuren álles zelf.’

Direct inzetbaar

‘Ik overlegde met Marc welk type werk verzet moest worden en dezelfde dag had ik een team van 12 medewerkers. Orders picken, chauffeurs om bestellingen te bezorgen, vakken vullen én winkelwagens schoonmaken. Wat erg prettig was, de “HIPP-ers” vulden direct ons team aan. Slimme medewerkers, net voorkomen, goed luisteren, goed gedrag. Eén keer uitleggen en ze gingen aan de slag. Wel zo fijn.’ ‘We zijn nu een aantal weken verder en de samenwerking met HIPP-Uitzendgroep loopt nog steeds goed. Natuurlijk, er zijn wat kleine dingen voorgevallen, maar die lossen we samen op. Als je met mensen samenwerkt die hetzelfde DNA als jij hebben, kom je daar altijd uit.’

Van student tot kapper

Marc: ‘Inmiddels draaien we zo’n 300 diensten per maand bij Plus Quaedvlieg. Een groot aantal mensen verdient nu een salaris dat half maart in één keer wegviel. Naast mijn vaste medewerkers meldden zich ook mensen bij ons die ineens tijdelijk geen werk of school meer hadden; van administratief medewerker tot student en van kapper tot sociaal werker. Mensen die gráág willen werken en niet afwachtten. En ook al is het nu geen baan in de horeca, we kúnnen wel werk aanbieden. Door onze compacte omvang zijn we flexibel en wendbaar en kunnen we ideeën direct uitvoeren. Ik ben blij dat we onze medewerkers op deze manier verder kunnen helpen. Je moet er niet aan denken dat je je medewerkers en werkstudenten moet vertellen dat alles stopt, zoals de marktleider in horecapersoneel dat afgelopen week moest doen.’

nieuws_plus1

Zon aan de deur

‘Hallo mevrouw, wat leuk dat u er weer bent! Alstublieft, een karretje voor u.’ Een hartelijke groet, een grote glimlach en een schone winkelwagen voor elke klant van de supermarkt. Bryan zorgt ervoor. Hij is één van de aanpakkers die naar Marc belde. Ook hij werkt tijdelijk via HIPP bij Plus. Met groot plezier zo te zien en te horen. Bryan: ‘Ik volg de HBO-opleiding Social Work en door Corona kon ik geen stage meer lopen op de scholen waar ik werkte. Maar ik wilde wél graag iets blijven doen. En het liefst in contact met mensen, want dat is mijn drijfveer. Nu maak ik al enkele weken de winkelwagentjes schoon en ik vind het écht leuk! Elke dag maak ik er een goede dag van. Als je de mensen op een positieve, vrolijke manier benadert, ontdooit zelfs de meest nukkige persoon. Het contact met de mensen maakt dit werk leuk. Zo zie je maar waar deze Corona-crisis toe leidt; voor ieders veiligheid moeten karretjes schoon gemaakt worden, maar daardoor ontstaat er wel een leuk contact tussen mensen. Mooi hè?’

Ondernemen wordt anders

Theo: ‘Bryan is goud waard. De mensen komen vrolijk de winkel binnen. Ook de caissières zeggen vaak: ‘Ik weet niet wat jij met de mensen doet, maar iedereen is blij.’ Medewerkers maken dus het verschil. Ik wist zeker dat ik met Marc in zee ging, toen ik de vraag stelde: ‘Wat gebeurt er met deze medewerkers als de crisis straks voorbij is?’ Toen antwoordde hij heel eerlijk: ‘Dan gaan ze terug naar de opdrachtgevers waar ze eerst werkten.’ Geen praatjes, gewoon zeggen zoals het is.

nieuws_plus